Visitekaartjes zijn weer hot.
Onze visitekaartjes mogen eindelijk vanonder het stof gehaald worden. Na anderhalf jaar online afspreken en online netwerken, staan fysieke afspraken weer op de agenda en worden er opnieuw netwerkevenementen georganiseerd.
We durven zelfs opnieuw iets aannemen van een ander zonder onze handen te ontsmetten 😉
En bij zakelijke ontmoetingen horen adreskaartjes.
Misschien zijn jouw naamkaartjes niet meer up-to-date of ontdek je plots dat jouw voorraad niet meer is aangevuld?
Dan wordt het tijd om nieuwe kaartjes te (laten) ontwerpen.
In deze blog geef ik je enkele tips waar een goed visitekaartje aan moet voldoen en vertel ik waar ervaren netwerker aandacht aan besteedt wanneer ze visitekaartjes ontvangt.
4 tips waar je rekening moet mee houden bij het ontwerp van een visitekaartje
1. Hoofddoel niet uit het oog verliezen
Een visitekaartje dient om contactgegevens uit te wisselen.
Naam, telefoon, e-mail, website en je logo mag je zeker niet vergeten.
Uiteraard wil je ook een goede indruk meegeven over jouw bedrijf, maar eigenlijk is dit een onderliggend doel.
2. Leesbaarheid
Zorg dat jouw bedrijfsnaam heel duidelijk vermeld staat.
In sommige logo’s herken je niet altijd de naam van de firma.
De ontvanger moet na enkele maanden nog steeds weten voor welk bedrijf jij werkt.
3. Niet te veel informatie
Een naamkaartje is klein, dus veel tekst kan je er niet op plaatsen.
Dekt jouw tagline de lading van jouw activiteit, vermeld die dan zeker.
Lange URL’s voor je sociale mediakanalen zijn niet nodig. Gebruik bijvoorbeeld enkel de icoontjes, de ontvanger zal jou zeker terugvinden op Facebook of LinkedIn.
4. Creatieve toets
Val op met een creatieve touch: een speciale vorm, een felle kleur …
Jouw kaartje moet opvallen tussen de stapel adreskaartjes van collega’s. De ontvanger moet goesting hebben om dit te bewaren en niet weg te gooien.
Een leuke scene uit de film ‘American Psycho’ over visitekaartjes:
Visitekaartjes door de bril van een professionele netwerker bekeken
Ik legde mijn oor te luisteren bij een netwerker pur sang.
Deze dame heeft ondertussen al schoendozen vol adreskaartjes verzameld en geeft haar bevindingen mee.
Ze zetten jou misschien aan het denken.
Volgens haar moet het ideale adreskaartje aan deze kenmerken voldoen.
1. Volledige naam
Vermeld altijd je volledige naam.
Geen voornamen met enkel de eerste letter, geen algemene kaartjes waar enkel de bedrijfsnaam opstaat.
Je maakt het de ontvanger moeilijk om met jouw te connecteren op LinkedIn bijvoorbeeld.
En wanneer ze jou nodig hebben, dan weten ze niet naar wie ze moeten vragen aan de telefoon.
2. Standaard formaat
Visitekaartjes zijn gemaakt om te bewaren. Heel wat bedrijfsleiders hebben opbergsystemen waar ze alle kaartjes in verzamelen. Wanneer een kaartje te groot is of te vierkant is, dan past dit niet in het systeem.
Er zijn uiteraard ook ondernemers die net willen opvallen door de speciale vorm van hun adreskaartje.
3. Noodzakelijke contactinformatie
E-mail en persoonlijk telefoonnummer zijn belangrijk. Wanneer je enkel het infomailadres en het algemeen nummer vermeldt, dan zal je minder snel gecontacteerd worden.
4. Foto
Een foto helpt. Soms ontmoet je iemand maar heb je die persoon pas na enkele maanden nodig. Hoe heette die persoon nu weer? Voor welk bedrijf werkte hij?
Een foto helpt om na lange tijd nog herinnerd te worden.
5. Professioneel e-mailadres
Een e-mailadres met jouw voornaam en familienaam én een eigen domeinnaam oogt professioneler dan een gmailadres of hotmailadres.
Jouw bedrijf zal ook veel meer au sérieux genomen worden.
6. Mix van professioneel en zakelijk
Zorg dat je kaartje niet te ‘zweverig’ overkomt.
Vermijd bloemetjes, regenbogen of andere tierlantijntjes, tenzij die een deel van jouw logo zijn.
Laat niet uitschijnen dat je ze zelf gemaakt hebt of ergens een lay-out uit een bibliotheek hebt genomen.
7. Niet plastificeren
Op een adreskaartje wordt vaak nog extra informatie genoteerd door de ontvanger. Iemand die ze mogen contacteren met jouw groeten bijvoorbeeld of een geheugensteuntje voor later. Zorg dus dat jouw adreskaartje ‘beschrijfbaar’ is met een gewone standaard balpen.
8. Laat witruimte
Om dezelfde reden als in advies 7. Laat ruimte vrij om eventueel iets te noteren.
9. Houd de kaartjes netjes
Bewaar je eigen kaartjes op een ordelijke manier. Een besmeurd kaartje ontvangen of een kaartje met omgevouwen hoeken zal snel in de vuilbak belanden en laat een onverzorgde indruk na.
Bedrijfskaartjes kan je perfect zelf maken. Er bestaan genoeg online tools hiervoor, maar je loopt snel het risico dat iemand hetzelfde ontwerp koos.
Een vormgever zorgt dat jouw visitekaartje een professionele uitstraling heeft, dat alle gegevens duidelijk vermeld staan en dat jouw kaartje opvalt tussen de andere kaartjes.
Bij Unicorn Graphics ontwierpen we al honderden adreskaartjes. Ervaring zat dus.
Nood aan een opfrissing van jouw mini-uithangbord of is het tijd voor een compleet ander ontwerp? Laat maar weten. Wij geven jou en jouw bedrijf een nieuwe frisse uitstraling.
Work so hard you don’t have to introduce yourself.