1. IDENTITEIT DIENSTVERLENER
GLOBAL EVENT DESIGN BV, handelend onder de handelsnaam “Unicorn Graphics”,
met maatschappelijke zetel te BELGIË, 1755 GOOIK, Letterbeekstraat 18, en gekend onder KBO / BTW nummer (BE)0543.478.330.
Telefoon: 0486/63.32.50.
E-mail: info@unicorngraphics.be
2. TOEPASSINGSGEBIED
Huidige algemene voorwaarden (hierna : Voorwaarden) zijn van toepassing op elke commerciële transactie tussen Global Event
Design BVBA (hierna: Dienstverlener), of haar aangestelden, en een natuurlijke – of rechtspersoon (Hierna: Klant). Niet alleen zijn deze Voorwaarden integraal van toepassing op iedere offerte en/of overeenkomst, ook zijn zij van toepassing op eventuele aanvullende – of vervolgopdrachten en op andere contracten die partijen zouden kunnen sluiten.
Deze Voorwaarden zijn essentieel voor de Dienstverlener en primeren op alle andere algemene voorwaarden, ook op die van de klant. Andere of tegengestelde algemene voorwaarden worden aldus voor niet-geschreven gehouden. Een stilzwijgen kan in geen enkel geval als een aanvaarding van andere algemene voorwaarden worden geïnterpreteerd.
Er kan enkel van deze Voorwaarden afgeweken worden bij uitdrukkelijk schrijven en na wederzijds akkoord tussen partijen.
Deze Voorwaarden vullen de bijzondere voorwaarden aan die eigen zijn aan elke contractuele verhouding.
De Dienstverlener behoudt zich in elk geval het recht voor om deze Voorwaarden te wijzigen. De Klant kan op ieder moment en op eenvoudig verzoek een exemplaar van de op dat ogenblik geldende algemene voorwaarden aan de Dienstverlener vragen, die deze onverwijld aan de Klant overmaakt.
3. AANVAARDING VAN DE VOORWAARDEN
De Klant wordt geacht de Voorwaarden te kennen, begrijpen en aanvaarden vanaf het plaatsen van een bestelling, het geven van een opdracht of het aanvaarden van een offerte, ongeacht of dat op papier, telefonisch of online (vb. via e-mail) gebeurt.
4. BESTEKKEN EN PRIJSOFFERTES
Voordat een offerte wordt uitgebracht, verstrekt de Klant aan de Dienstverlener alle met het uitvoeren van de opdracht verband houdende relevante informatie.
De prijsoffertes opgesteld door de Dienstverlener zijn steeds gebaseerd op de op dat moment geldende voorwaarden van lonen, materialen en diensten. Indien er zich dienaangaande lopende de duurtijd van het bestek of de offerte wijzigingen zouden voordoen behoudt de Dienstverlener zich uitdrukkelijk het recht voor haar prijzen en tarieven op evenredige wijze aan te passen aan deze gewijzigde waarden.
Door de aanvaarding van het bestek of de offerte, ongeacht of dit mits ondertekening op papier of elektronisch (bv. bij e-mail) gebeurt, verbindt de Klant zich tot de aankoop van de daarin vermelde goederen en/of diensten. Ook iedere, zelfs gedeeltelijke betaling onder welke vorm ook, bv. bij wijze van voorschot, geldt als een opdrachtbevestiging vanwege de Klant.
De bestekken en prijsoffertes zijn evenwel slechts bindend voor de Dienstverlener na zijn schriftelijke bevestiging, het aanvatten van de prestaties of het versturen van de factuur. De geldigheidsduur van de offertes overstijgt alleszins in geen geval de periode van 1 maand na offertedatum.
Aanvullende en/of gewijzigde opdrachten door of namens de Klant na aanvaarding van de offerte, die resulteren in een hogere prijs op basis van nacalculatie, worden aan de Klant afzonderlijk als meerwerk / supplement in rekening gebracht. Ook behoudt de dienstverlener zich het recht tot verrekening voor, indien de informatie die de Klant heeft verleend opdat de Dienstverlener een prijsofferte zou kunnen opstellen, bij uitvoering niet correct of onvolledig blijkt te zijn.
5. OVEREENKOMST
De overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Klant komt tot stand door de schriftelijke (op papier of online) aanvaarding van de offerte door de Klant. De overeenkomst kan ook mondeling tot stand komen, in die zin dat de Dienstverlener prestaties aanvat en de Klant zich hiertegen niet verzet. Dit alles behoudens specifieke afwijking daarvan in de bijzondere contractuele voorwaarden tussen de Klant en de Dienstverlener.
Indien de overeenkomst tot stand komt tussen de Dienstverlener en twee of meer klanten, dan zijn die klanten jegens de dienstverlener hoofdelijk aansprakelijk en solidair gehouden voor de nakoming van hun verplichtingen onder deze overeenkomst.
6. DE LEVERINGS- EN UITOERINGSTERMIJN
De termijn waarbinnen de Dienstverlener goederen of diensten zal leveren, wordt bij wijze van inlichting verstrekt en bindt de dienstverlener niet. De Dienstverlener neemt een inspanningsverbintenis op zich. Mogelijke vertraging in de dienstverlening geeft de Klant geen recht op schadevergoeding lastens de Dienstverlener, noch op ontbinding van de overeenkomst lastens de Dienstverlener.
De Dienstverlener verbindt zich ertoe om binnen een redelijke termijn te leveren, zulks afhankelijk van de specifieke eisen en medewerking van de Klant en van de concrete (al dan niet externe) omstandigheden. De Klant is gehouden al datgene te doen, wat redelijkerwijze nodig of wenselijk is om een tijdige en juiste levering door de Dienstverlener mogelijk te maken, zulks in het bijzonder door het tijdig aanleveren van volledige, deugdelijke en duidelijke gegevens / benodigde materialen. Indien de redelijke termijn overschreden wordt, geeft de Dienstverlener daarbij de nuttige duiding aan de Klant.
Als de Klant gebonden is aan een specifieke termijn of deadline, die de Dienstverlener moet respecteren, maakt hij daar schriftelijk melding van voorafgaand aan de opdracht, zodat de Dienstverlener ondubbelzinnig op de hoogte is daarvan en schriftelijk kan instemmen met deze resultaatsverbintenis, die een uitzondering vormt.
7. AANVAARDING VAN DE GELEVERDE GOEDEREN EN DIENSTEN EN FORMULEREN VAN KLACHTEN
De Klant wordt geacht de geleverde goederen en diensten te aanvaarden, tenzij ingeval van klacht die geformuleerd is per aangetekend schrijven, gericht aan de Dienstverlener, binnen de 14 (veertien) kalenderdagen vanaf de levering van het goed of de dienst aan de Klant, dit op straffe van onontvankelijkheid. De Klant moet de klacht uitgebreid en schriftelijk motiveren. Alle klachten die niet aan voormelde vereisten voldoen, worden voor niet-bestaande gehouden.
8. DE PRIJS
De prijs die door de Dienstverlener wordt vermeld, omvat de prijs voor de (gebeurlijke) materialen, de dienstverlening en de (eventuele) normale transportkosten, exclusief de verschuldigde BTW.
Andere onkosten, zoals bijvoorbeeld (maar niet limitatief) bijzondere verplaatsingskosten (bij wijze van voorbeeld: verplaatsingskosten naar en verblijf in het buitenland, verzend- en administratiekosten,…) of kosten die verbonden zijn aan onbetaalde wissels/cheques of andere inningskosten, worden afzonderlijk en in detail aan de Klant aangerekend.
9. DE BETALING
De prijs is als volgt opeisbaar en wordt op die manier door de Klant betaald aan de Dienstverlener, behoudens specifieke afwijking daarvan in bijzondere schriftelijke contractuele voorwaarden tussen de Klant en de Dienstverlener:
De prijs is zowel contant betaalbaar op de maatschappelijke zetel van de Dienstverlener als via overschrijving op de bankrekening van de Dienstverlener, zoals vermeld op de factuur, en dit binnen de 14 (veertien) kalenderdagen volgend op de factuurdatum.
Iedere andersluidende regeling moet uitdrukkelijk schriftelijk worden overeengekomen tussen partijen.
Alle door de Klant gedane betalingen strekken steeds primair ter afdoening van – respectievelijk – eventueel verschuldigde rente, schadebeding en kosten en vervolgens ter afdoening van de hoofdsom van de opeisbare facturen, te beginnen met de oudste factuur, ook al vermeldt de Klant dat de betaling betrekking heeft op andere nog openstaande facturen.
10. LAATTIJDIGE OF NIET-BETALING
Ingeval van laattijdige of niet-betaling wordt de prijs van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een intrest van 12% per jaar vanaf de datum van facturatie, vermeerderd met een schadebeding van 15% van het onbetaalde bedrag, steeds met een minimum van 250 EUR. Eventuele andere openstaande facturen worden tevens onmiddellijk opeisbaar.
De Dienstverlener behoudt haar recht om haar werkelijk geleden schade aan te tonen en een volledige vergoeding daarvoor te vorderen. Ten laste van de Klant komen dan alle (buiten-)gerechtelijke kosten van welke aard ook, die de Dienstverlener als gevolg van de niet-nakoming van de betalingsverbintenis van de Klant heeft moeten maken.
Elke vertraging bij de betaling van de bedragen verschuldigd aan de Dienstverlener, geeft haar daarenboven het recht om, zonder nadere motivering, haar prestaties geheel of gedeeltelijk op te schorten tot aan ontvangst van de betaling of zelfs te beëindigen.
Dit alles gebeurt op basis van een eenvoudig schrijven aan de Klant, verzonden per gewone post of per e-mail. De Dienstverlener neemt in dat geval geen enkele aansprakelijkheid op voor een eventueel nadeel dat de Klant door de opschorting of de beëindiging van prestaties zou komen te ondervinden en de Klant zal ter zake geen vordering hebben op de Dienstverlener.
Deze clausule heeft ten aanzien van consumenten wederkerige werking en is in zulk geval zowel van toepassing op de Dienstverlener als op de Klant. Deze clausule kan dus langs beide wegen van het contractuele spectrum worden aangewend en is daarmee in overeenstemming met de relevante wetgeving uit het Wetboek Economisch Recht. Onder consument wordt verstaan: iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinde op de markt gebrachte producten verwerft of die gebruikt.
11. DE FACTUUR EN HET FACTUURPROTEST
11.1. De Klant verklaart zich ermee akkoord dat de factuur zowel per post als per e-mail mag worden bezorgd.
Het verzoek om aan een derde te factureren moet bij de prijsaanvraag of de opdrachtbevestiging uitdrukkelijk en schriftelijk vermeld worden. Elke Klant die een bestelling plaatst met het verzoek om deze aan een derde partij te factureren, is en blijft zelf en persoonlijk verantwoordelijk voor de betaling van onbetaald gebleven vervallen factuur, zelfs indien de Dienstverlener zich met deze wijze van facturatie akkoord verklaard heeft.
11.2. De Klant moet elk protest van factuur formuleren via een aangetekend schrijven, dat gericht is aan de Dienstverlener, binnen de 14 (veertien) kalenderdagen na verzending van de factuur, op straffe van onontvankelijkheid. De Klant moet het protest uitgebreid schriftelijk motiveren. Gebrek aan protest binnen hiervoor vermelde termijn zal onherroepelijk gekwalificeerd worden als aanvaarding van de daarmee overeenstemmende prestaties en aanrekening daarvan.
Een commerciële geste brengt geen enkele erkentenis in hoofde van Dienstverlener met zich mee.
Eerder onvoorwaardelijk betaalde facturen kunnen niet opnieuw in twijfel getrokken worden, noch geprotesteerd worden.
12. AANLEVERING VAN MATERIAAL
Ingeval de Dienstverlener afhankelijk is van de aanlevering door de Klant van materiaal, zoals bijvoorbeeld (maar niet-limitatief) informatie, tekst- of beeldmateriaal,… komt de Klant deze verplichting na binnen de 7 (zeven) kalenderdagen na het verzoek van de Dienstverlener daartoe.
Ingeval de Dienstverlener tekst- of beeldmateriaal aanlevert via afhaling van een website die dergelijk materiaal (al dan niet tegen betaling) ter beschikking stelt, dan is de gebruikslicentie die de Klant op deze materialen verkrijgt afhankelijk van de voorwaarden zoals bepaald door deze aanbieder. De gebruikslicentie is niet exclusief.
13. ANNULERING VAN DE BESTELLING / OPDRACHT
Ingeval de Klant de bestelling of overeenkomst eenzijdig wenst te annuleren of beëindigen, moet hij dit doen via een aangetekend schrijven (essentiële vormvereiste), dat gericht is aan de Dienstverlener.
Ingeval van eenzijdige annulering of beëindiging van de opdracht door de Klant, om welke reden ook, is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 20% van de waarde van de bestelling (desgevallend offerte), steeds met een minimum van 250 EUR, vermeerderd met de reeds gemaakte kosten en mits verrekening van de stand van de voorbereidende werkzaamheden.
De Dienstverlener behoudt zich dus ten allen tijde en in alle gevallen uitdrukkelijk het recht voor om zijn werkelijk geleden schade aan te tonen en een volledige vergoeding daarvoor te vorderen.
Deze clausule heeft ten aanzien van consumenten wederkerige werking en is in zulk geval zowel van toepassing op de Dienstverlener als op de Klant. Deze clausule kan dus langs beide wegen van het contractuele spectrum worden aangewend en is daarmee in overeenstemming met de relevante wetgeving uit het Wetboek Economisch Recht. Onder consument wordt verstaan: iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinde op de markt gebrachte producten verwerft of die gebruikt.
14. WIJZIGING OF ANNULERING VAN EEN AFSPRAAK TER PLAATSE
De wijziging of annulering van een afspraak ter plaatse moet minstens 24 uur voor de afspraak gemeld worden aan de Dienstverlener.
Bij gebreke daaraan is de Dienstverlener gerechtigd om een schadevergoeding van 125 EUR (exclusief btw) aan te rekenen.
15. AANSPRAKELIJKHEID
15.1. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor fouten of problemen die te wijten zijn aan het abnormaal, slecht of verkeerd gebruik van de geleverde goederen of diensten door de Klant, noch voor de (in)directe schade die daaruit voortvloeit.
15.2. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor fouten of problemen die te wijten zijn aan het werk van of de aanpassingen aan de geleverde goederen en diensten door een andere dienstverlener/uitvoerder of door de Klant zelf, noch voor de (in)directe schade die daaruit voortvloeit.
15.3. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor de juistheid of de volledigheid van de door de Klant verstrekte informatie of materialen (o.a.: spel- of typfouten in de door de Klant aangeleverde teksten en ontwerpen; kleuren; afleveradressen,…).
15.4. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor (in)directe schade die derden, zoals bijvoorbeeld (maar niet limitatief) hackers, toebrengen aan de geleverde producten en diensten.
15.5. De dienstverlener kan door haar Klant in geen enkel geval aansprakelijk worden gesteld voor de fouten en tekortkomingen van anderen.
15.6. Bij het ontwerpen van drukwerken ontvangt de Klant voor het drukken een digitale drukproef in PDF-formaat, jpeg of png. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor eventuele na het drukken vastgestelde druktechnische fouten, spellingsfouten, lay-outfouten of fouten in de zinsopbouw, noch voor de kwaliteit van de afgedrukte beelden.
15.7. De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor het onderzoek naar de beschikbaarheid van een teken en/of merk. De Klant vrijwaart de Dienstverlener voor de door benadeelde opgelegde of aan benadeelde toegekende schadevergoeding ingeval het door de Klant aangeleverde materiaal het recht van privacy of publiciteit van een derde partij schendt.
15.8. Het is de Dienstverlener toegelaten om naar eigen goeddunken, voor de uitvoering van zijn opdracht, een beroep te doen op interne vaste of losse medewerkers of niet tot de business van de Dienstverlener behorende derden. Indien voor de uitvoering van de opdracht beroep wordt gedaan op dergelijke personen, zal dit door de Dienstverlener zoveel mogelijk vooraf met de Klant worden besproken. Iedere aansprakelijkheid in hoofde van de Dienstverlener voor tekortkoming van deze derden is evenwel uitgesloten.
In geen geval is een hoofdelijke aansprakelijkheid van de Dienstverlener samen met de betrokken derde mogelijk.
15.9. De aansprakelijkheid van de Dienstverlener beperkt zich in elk geval tot de bewezen en werkelijk geleden schade door de Klant, die voortvloeit uit de tussen partijen gesloten overeenkomst. Een eventuele schadevergoeding zal in geen geval het totaalbedrag van de reeds gefactureerde diensten overtreffen.
16. BEEINDIGING VAN DE OVEREENKOMST
Partijen kunnen de overeenkomst te allen tijde beëindigen in onderling overleg.
De Dienstverlener kan de overeenkomst eenzijdig beëindigen, en zonder een vergoeding verschuldigd te zijn, in geval:
a. van laattijdige of niet-betaling door de Klant.
b. van faillissement, kennelijk onvermogen of om het even welke wijziging aan de juridische of financiële toestand van de Klant.
c. de Dienstverlener de overeenkomst definitief niet (volledig) kan uitvoeren ten gevolge van bijvoorbeeld (maar niet limitatief) overmacht, staking, brand, ziekte of om het even welk evenement waarover de Dienstverlener geen controle heeft. (cfr. Supra)
d. dat de Klant in gebreke blijft een beding uit de overeenkomst te eerbiedigen of verbintenissen na te komen.
e. van elke willekeurige omstandigheid die de uitvoering van de verbintenissen zodanig zou verzwaren dat er onverwacht onevenwicht zou ontstaan tussen de wederzijdse prestaties.
De Dienstverlener stuurt in deze gevallen een aangetekende brief, waarin hij de overeenkomst definitief beëindigt. De postdatum van deze brief geldt dan als datum van beëindiging.
Deze clausule heeft ten aanzien van consumenten wederkerige werking en is in zulk geval zowel van toepassing op de Dienstverlener als op de Klant. Deze clausule kan dus langs beide wegen van het contractuele spectrum worden aangewend en is daarmee in overeenstemming met de relevante wetgeving uit het Wetboek Economisch Recht. Onder consument wordt verstaan: iedere natuurlijke persoon die, uitsluitend voor niet-beroepsmatige doeleinde op de markt gebrachte producten verwerft of die gebruikt.
17. OVERMACHT
Ingeval de Dienstverlener de overeenkomst – tijdelijk of definitief – niet (volledig) kan uitvoeren ten gevolge van bijvoorbeeld (maar niet limitatief) overmacht, staking, brand, ziekte of om het even wel evenement waarover de Dienstverlener geen controle heeft, geeft dit de Klant geen recht op schadevergoeding lastens de Dienstverlener, noch op ontbinding van de overeenkomst lastens de Dienstverlener. De Dienstverlener behoudt zich evenwel het recht voor om de overeenkomst met de Klant te beëindigen, zonder daarvoor enige schadevergoeding aan de Klant verschuldigd te zijn.
18. EIGENDOMSRECHT EN INTELLECTUELE RECHTEN
18.1. De Dienstverlener behoudt zich de rechten en bevoegdheden voor die haar toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele wet- en regelgeving.
De dienstverlener garandeert dat het geleverde door of vanwege haar ontworpen is, en dat zij geldt als maker in de zin van de auteurswet en als auteursrechthebbende over het werk kan beschikken. Zolang geen nadere schriftelijke overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Klant wordt aangegaan met betrekking tot de overdracht van intellectuele rechten, blijven deze rechten bij de Dienstverlener.
Alle geleverde goederen blijven in elk geval eigendom van de Dienstverlener tot op het ogenblik van de volledige betaling.
18.2. Wanneer de Klant voldoet aan zijn verplichtingen ingevolge de overeenkomst met de Dienstverlener, verkrijgt hij daarmee het uitsluitend recht tot gebruik van het ontwerp voorzover dit betreft het recht van openbaarmaking en verveelvoudiging overeenkomstig de bestemmingen zoals die bij de opdracht zijn overeengekomen. Bij ruimer gebruik dan overeengekomen dient tussen partijen een nieuwe overeenkomst met betrekking tot de gebruiksrechten te worden gesloten.
Het is de Klant niet toegestaan om zonder schriftelijke toestemming van de Dienstverlener veranderingen in de voorlopige of definitieve ontwerpen aan te brengen. De Klant dient de Dienstverlener als eerste in de gelegenheid te stellen om deze uit te voeren.
18.3. Tenzij uitdrukkelijk overeengekomen behoort het niet tot de opdracht van de Dienstverlener om een onderzoek uit te voeren naar het bestaan van merkrechten, tekening- of modelbescherming, octrooirechten, auteursrechten en portretrechten van derden.
Ditzelfde geldt voor onderzoek naar dergelijke beschermingsvormen voor de Klant.
18.4. Alle teksten, paginavermeldingen, illustraties, foto’s, datasheets en andere illustratieve elementen op de website van de Dienstverlener zijn beschermd door het auteursrecht en meer in het algemeen door de verschillende rechten van intellectuele eigendom.
De Klant mag geen informatie van de website van de Dienstverlener overnemen of kopiëren, behoudens een voorafgaande en geschreven toestemming van de Dienstverlener daartoe. Een schending van de auteursrechten geeft aanleiding tot een schadevergoeding ten gunste van de Dienstverlener, zulks volgens de wettelijke SOFAM-voorwaarden.
18.5. Zolang hierover geen nadere afspraken zijn gemaakt, heeft de Dienstverlener de vrijheid om het ontwerp te gebruiken voor zijn eigen publiciteit en promotie, o.a. op diens website. Zo verklaart de Klant er zich uitdrukkelijk mee akkoord dat de Dienstverlener de aan de Klant geleverde ontwerpen, diensten en producten mag opnemen in haar referentieportfolio.
19. PRIVACY
De Dienstverlener verbindt zich ertoe om de persoonsgegevens van de Klant exclusief aan te wenden in het kader van de tussen hen gesloten overeenkomst.
De Dienstverlener behandelt de persoonsgegevens van de Klant met de grootste zorg en discretie en maakt ze in geen geval over aan een derde partij, behoudens schriftelijke toestemming van de Klant.
Conform de Privacywet van 08/12/1992 – en vanaf 25/05/2018 ook conform de Algemene Verordening Gegevensbescherming
2016/679 van 27/04/2016 – heeft de Klant op elk moment recht op toegang, aanpassing, verbetering en verwijdering van zijn persoonsgegevens.
20. GEHEIMHOUDINGSPLICHT
Partijen verbinden zich ertoe de commerciële en technische informatie en de bedrijfsgeheimen die zij vernemen van elkaar, zulks zowel gedurende als na de overeenkomst, geheim te houden en enkel te gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst.
21. NIETIGHEID
De eventuele nietigheid van een deel van onderhavige voorwaarden brengt op generlei wijze de nietigheid van het geheel van onderhavige algemene voorwaarden met zich mee.
Partijen verbinden er zich toe om een nietige bepaling desgevallend te vervangen door een geldige bepaling, die zo nauw mogelijk bij de bedoeling der partijen aansluit.
22. BEVOEGDHEIDSCLAUSULE EN TOEPASSENLIJK RECHT
Het Belgisch recht is toepasselijk op alle overeenkomsten tussen partijen.
Bij geschillen in het kader van een overeenkomst tussen de Dienstverlener en de Klant zijn de Nederlandstalige Rechtbanken van het arrondissement Brussel bevoegd om daarvan kennis te nemen, ongeacht de woonplaats van de Klant of de plaats van levering/plaats van uitvoering van werkzaamheden en diensten.
In het geval van bevoegdheid van de vrederechter, is deze van het kanton Herne – Sint-Pieters-Leeuw, zetel Herne exclusief bevoegd.