Kies de juiste kleuren voor jouw merk.
Kleuren bepalen ons leven. Of we het nu willen of niet.
Ze beïnvloeden onze keuzes en spelen een rol in de gevoelens die we ervaren. Kleuren zetten ons onbewust aan het denken omdat we ze associëren met zaken die we meemaakten of die ons aangeleerd werden.
De juiste kleur bepaalt de uitstraling van je bedrijf, de aandacht van jouw doelgroep en het klik- en koopgedrag.
Onderzoek toont aan dat mensen binnen 90 seconden na de eerste indruk onbewust bepalen of ze een product goed vinden of niet. En die mening is vooral gebaseerd op kleur. Houd hier dus rekening mee bij de keuze van jouw brandingkleur.
In deze blog overlopen we de basiskleuren, wat ze uitstralen en waar ze voor staan.
Rood
Rood is een hele sterke en dynamische kleur. Daarom ook dat ze over de hele wereld gebruikt wordt om signalen te geven: verkeersborden, verkeerslichten, remlichten…
Rood is ook een warme kleur. Daarom associëren we ze met liefde en hartstocht. Het zorgt voor opwinding en lust en versnelt de hartslag.
Rood staat voor warmte, opwinding, enthousiasme en kracht, maar het kan ook agressief, dominant, ongeduldig en provocerend overkomen.
Geel
Geel is een opvallende kleur en wordt daarom vaak gebruikt in reclame. Gele auto’s zouden minder betrokken raken in een verkeersongeluk omdat ze meer opvallen.
Geel wordt geassocieerd met zon, licht, leven en lente.
Geel staat voor levenslust, plezier, geluk en zelfvertrouwen, maar gebruik je de verkeerde tint geel dan kan het ook zorgen voor irritatie, angst, overprikkeling en zenuwachtigheid.
Groen
Groen komt als veilig over. Bij groen licht mag je oversteken, de nooduitgang kleurt altijd groen…
Groen werkt ook rustgevend. Ben je gestresseerd, kijk dan even naar een groen oppervlak. Werken in een groene omgeving werkt heilzaam en heeft een goed effect op lichaam en geest.
Groen staat voor genezing, ontwikkeling, balans, harmonie, vruchtbaarheid en duurzaamheid, maar kan ook geassocieerd worden met verveling, jaloezie, bederf en verval.
Blauw
Blauw is een koele, rustige en neutrale kleur. Het werkt kalmerend, verzachtend en het opent de geest voor intuïtie.
Over heel de wereld zie je pictogrammen, verkeersborden en openbare mededelingen in het blauw.
Blauw staat voor intelligentie, vertrouwen, stabiliteit en loyaliteit, maar gebruik je de kleur in een verkeerde context dan ervaart je brein het als kil, conservatief, afstandelijk en zakelijk en krijg je het gevoel dat je moet oppassen.
Achter iedere kleur zit dus een hele psychologie en daar moet je rekening mee houden.
Wanneer klanten een beroep doen op Unicorn graphics voor het ontwerp van hun logo zoeken we samen naar de kleur die past bij de waarden van hun bedrijf en bij wat doelgroep belangrijk vindt. Maar we houden ook rekening met wie de klant is. Heeft hij of zij geen affiniteit met rood, dan zullen we bijvoorbeeld nooit rood voorstellen.
Nog steeds op zoek naar de kleur die bij jouw bedrijf past?
Contacteer ons, samen bepalen we welke kleur bij jou en jouw bedrijf past.
Colors are the smiles of nature.
James Henry Leigh Hunt